Bekijk de online versie.
Nieuwsbrief Naar 18 jaar - Themaweek NIX Zonder ID, nr 3    

Het is bijna zover!

Het is bijna zover!

Het is bijna zover: over twee weken start de Actieweek 'NIX Zonder ID' (8 t/m 14 september 2016). Een week lang aandacht voor de naleving van de leeftijdsgrenzen voor alcohol en tabak. Tijdens de actieweek staat het tonen van een ID centraal. Daarmee  dragen we bij aan het verstevigen van de norm NIX18: niet roken, niet drinken. 

Alcohol en tabak zijn geen normale voedingsmiddelen en een leeftijdsgrens voor de verkoop is noodzakelijk om de gezondheid van jongeren te beschermen. Het inschatten van leeftijd is lastig en daarom wordt in de supermarkt iedereen onder de 25 jaar die alcohol of tabak willen kopen, gevraagd om een ID te laten zien. Kopers kunnen de verkopers helpen door spontaan de ID te tonen.

Media aandacht

Media aandacht

Tijdens de actieweek 'NIX zonder ID' wordt de TV commercial NIX Zonder ID landelijk ingezet. In de week 34 en 35 is deze te zien op de publieke zenders en in week 36 en 37 op publieke zenders én commerciële zenders. In de aanloop naar en tijdens de themaweek is er dus volop aandacht voor het vragen naar en spontaan tonen van ID bij aankoop van alcohol en tabak. Tijdens de themaweek zelf worden nog twee radiocommercials ingezet met smoezen om je ID niet te hoeven laten zien. De commercials 'Wat je reden ook is we verkopen niks zonder ID' worden ingezet op de commerciële radiozenders.

Aan de slag!

Aan de slag!

De kracht van de actieweek zit in de lokale uitwerking. In de toolkit op naar18jaar.nl vindt u een serie artikelen die ingezet kunnen worden bij de lokale uitwerking van de actieweek. De artikelen zijn integraal over te nemen maar kunnen ook vanuit uw eigen invalshoek worden aangepast. U vindt artikelen over het waarom van de actieweek, over het belang van het handhaven van de regels en het belang daarvan voor de gezondheid. Ouders bereikt u met het artikel over het maken van afspraken over roken en drinken thuis. Daarin is ook aandacht voor de invloed die ouders hebben. Die invloed is namelijk groter dan ouders vaak zelf denken. Er is ook een artikel over wat een toezichthouder doet in 10 vragen aan een inspecteur Drank- en Horecawet. En artikelen over NIX Zonder ID voor personeelsbladen van supermarkten en bladen van sportverenigingen.

U kunt in die week dus elke dag een ander artikel plaatsen in krant of (huis-aan-huis) blad over het onderwerp.

Of maak een poster en kijk ter inspiratie naar de voorbeelden van anderen op naar18jaar.nl

Speciaal voor toezichthouders

Speciaal voor toezichthouders

Speciaal voor toezichthouders zijn er kaartjes ontwikkeld.  Daarmee kunnen zij tijdens de actieweek als toezichthouder een compliment geven aan verkopers die om ID vragen en zich houden aan de leeftijdsgrens voor alcohol of tabak. De verkopers die de kaart ontvangen, kunnen deze opsturen naar het Trimbos-instituut en meedingen naar leuke prijzen. Kijk op www.naar18jaar.nl/toolkit voor de bestelwijze en actievoorwaarden. (De oplage is beperkt.)

Filmpjes

Vanaf 1 september kunt u op www.naar18jaar.nl/toolkit 6 korte promotiefilmpjes vinden over de actieweek NIX zonder ID en waarom naleving belangrijk is. U kunt de filmpjes op uw eigen website plaatsen maar u kunt ze tijdens de actieweek ook via social media verspreiden. Via twitter kunt u bijvoorbeeld iedere dag een ander filmpje inzetten. Onze hashtag is #nixzonderid.