Bekijk de online versie.
Nieuwsbrief Naar 18 jaar - Nr. 5    

NIX18 televisie en radio commercials

Van 14 t/m 27 juli worden de NIX18 filmpjes weer uitgezonden op televisie. Op de radio zal in de periode van 28 juli t/m 10 augustus de NIX18 commercials te horen zijn. Voor het najaar is een nieuwe tv-commercial 'Laat je ID zien' in voorbereiding. Doel van het filmpje is begrip te kweken voor winkelbedienden die aan jongeren <25 een ID moeten vragen bij aankoop van alcohol en tabak.

Poster en Banner generator

poster

Eind juli komt er een 'generator' beschikbaar waarmee iedereen op makkelijke wijze achter zijn computer zelf een ontwerp van een NIX18 poster kan aanpassen met een eigen tekst en foto. De poster is met een eenvoudige handeling ook te verspreiden via Facebook en Twitter.

Lees verder

Start schooljaar met actie Van16naar18jaar? Maklukzat!

maklukzat

Groningen start het nieuwe schooljaar met de actie Van16naar18jaar? Maklukzat. Dit is het motto waarmee minimaal 35 schoolteams in de provincie in het nieuwe schooljaar met elkaar de strijd aangaan om de beste campagne te ontwikkelen ter ondersteuning van de leeftijdsverhoging voor alcohol naar 18 jaar. De methodiek Maklukzat is bedacht om jongeren écht in beweging te krijgen op elk denkbaar onderwerp en laat jongeren volstrekt vrij om met creatieve en werkbare oplossingen te komen.

Lees verder

Hoe scoorden Happy Drinks en NIX18 bij Pinkpop?

Hoe scoorden Happy Drinks en NIX18 bij Pinkpop?

Voor de derde keer stond de Happy Drinks Crew op Pinkpop. De reactie waren stimulerend: "dit is het beste drankje op het festival voor één muntje", "Ik kan hier wel de hele dag zitten met zo'n kalm-aan-thee".  De omzet was bijzonder goed en in totaal zijn er ruim 4500 drankjes verkocht. Pinkpop heeft Happy Drinks omarmd omdat Happy Drinks aan alcoholpreventie werkt zonder te betuttelen en te preken.

Lees verder

Website IkPas.nl ingericht op introductie studenten

IkPas

Ongeveer de helft van de nieuwe eerstejaars HBO zijn nog geen 18 jaar en behoren dus nog tot de NIX18 doelgroep. Een kwetsbaar moment voor hen is de introductieperiode die doorgaans met veel alcoholgebruik gepaard gaat. Naast acties op diverse universiteiten vanuit de landelijke NIX18 campagne en activiteiten met Happy Drinks wordt nu ook IkPas (de verzamelnaam voor een time out-periode in alcoholgebruik) als hulpmiddel ingezet.

Lees verder

Niet roken onder de 18: wat kan de gemeente doen?

Binnen het lokaal gezondheidsbeleid is minder aandacht voor tabak dan voor alcohol. Dat is jammer, want tabaksontmoediging jongeren is een belangrijk gezondheidsonderwerp. Voor alcohol wordt al jaren op gemeentelijk en landelijk niveau de naleving van de leeftijdsgrenzen onderzocht. Het is inmiddels in veel gemeenten onderdeel van beleid geworden. Het Trimbos-instituut heeft samen met de NVWA, universiteit Maastricht en Bureau Nuchter de alcoholmethodiek vertaald naar een tabaksmethodiek.

Lees verder

Website Naar18jaar.nl

De website voor professionals is geactualiseerd. Komend najaar zal waar mogelijk de toolkit weer aangevuld worden.
Heeft u activiteiten of initiatieven ontwikkeld in aansluiting op NIX18? Bericht u ons hierover? Dat kan naar naar18jaar@trimbos.nl. Dan kunnen we uw informatie plaatsen op de website.