Bekijk de online versie.
Nieuwsbrief Naar 18 jaar - nr 19, april 2017    

Vooraankondiging Themaweek NIX zonder ID

Vooraankondiging Themaweek NIX zonder ID

Van 7 tot 14 september vindt de tweede editie van de themaweek 'NIX zonder ID' plaats. Er is aandacht voor naleving en het spontaan tonen van ID bij aankoop van alcohol en tabak. De kracht van de actieweek zit in de combinatie van lokale en landelijke uitwerking. Voor de zomer komt een toolkit beschikbaar voor o.a. verstrekkers, gemeenten, handhavers. In deze toolkit zijn hulpmiddelen beschikbaar om lokaal actie te ondernemen. Ook dit jaar is de 'compliment-kaartjesactie' beschikbaar voor toezichthouders. Op verzoek van velen zal deze actie de hele maand september doorlopen.

Landelijk zal tijdens de week ook aandacht geschonken worden aan het thema. Momenteel wordt ook gekeken of de campagneweek met een social media strategie ondersteund kan worden. We houden u op de hoogte wanneer de toolkit beschikbaar is.

Studiedag Alcohol Toezicht 2017

Studiedag Alcohol Toezicht 2017

Op donderdag 5 oktober 2017 vindt de volgende studiedag Alcohol Toezicht 2017 plaats. Het programma wordt nog samengesteld. Maar reserveer de datum vast in uw agenda. Zodra er meer duidelijk is brengen wij u op de hoogte.

Stopstone app

Stopstone app

De Stopstone app is sinds de lancering in april 2016 al ruim 3700 keer gedownload. Stopstone is door het Trimbos-instituut ontwikkeld. Het doel van de app is  jongeren, die gemotiveerd zijn om te stoppen met roken, te ondersteunen bij hun stop poging. Er zijn posters (A3), flyers (A5) en visitekaartjes van Stopstone te bestellen via de webwinkel. Deze promotiematerialen kunnen worden ingezet door professionals die met jongeren werken en worden verspreid op plaatsen waar jongeren regelmatig komen. Het Trimbos-instituut werkt momenteel aan een verbeterde en uitgebreidere versie van de Stopstone app. De nieuwe versie zal nog dit jaar verschijnen.

Lees meer

Rokeninfo voor jongeren

Rokeninfo voor jongeren

De nieuwe website rokeninfo.nl/jongeren geeft eenvoudige en betrouwbare informatie in een aantrekkelijke mix van beeld, tekst, video, polls en testjes. Korte teksten en infographics geven snel de feiten weer. De website is speciaal gericht op jongeren. In video's laten jongeren zien hoe ze stoppen of op zoek gaan naar feiten en misverstanden over roken. Jongeren kunnen met een game ook zien hoeveel geld ze uitsparen als ze niet roken.

Direct naar rokeninfo.nl/jongeren

Happy Drinks the Battle

Happy Drinks the Battle

6 maart j.l. vond de finale van Happy Drinks The Battle plaats. Met deze Happy Drinks the Battle hebben Pierre Wind en het Trimbos-instituut de horeca en het horeca-vakonderwijs uitgedaagd om het alcoholvrije aanbod in de horeca spannender en gevarieerder te maken. Mark Jedrzejewski, bartender van De Smaakambassade, werd uitgeroepen tot Happy Drinks Mastershaker 2017. Van zijn recept wordt door Pinky Rose een 'special edition handmade syrup' gemaakt, zodat dit winnende recept ook in de horeca makkelijk te serveren is. The Madonna (like a virGIN) zou zo maar eens  de mocktail van 2017 kunnen worden.

Lees het artikel in missethoreca.nlhorecatrends.com en het persbericht op trimbos.nl