Bekijk de online versie.
Nieuwsbrief Helder op School - april 2020

Corona en het werk

De uitbraak van corona heeft een streep gezet door het dagelijks werk van iedereen. Een deel van jullie is thuis aan het werk en probeert via Skype, Zoom en andere digitale middelen contact met elkaar te houden. Een ander deel van jullie zal ingezet zijn in de bestrijding van het coronavirus. Wij hebben het volste begrip dat jullie niet altijd in de gelegenheid zijn om berichten van ons te beantwoorden en spreken ons respect uit voor het werk dat jullie nu doen!

Of je nu thuis aan het werk bent, of juist in de frontlinie staat: we wensen je sterkte toe en blijf allen vooral gezond!

Resultaten effectonderzoek In Charge

Tijdens de schooljaren 2017-2018 en 2018-2019 is het effect van het lesprogramma InCharge onderzocht. In dit onderzoek is ook bestudeerd hoe de InCharge lessen in de praktijk werden uitgevoerd. Hierbij is gebruik gemaakt van lesobservaties van les 1 en les 4 en het percentage leerlingen per klas dat de 7-days-challenge heeft gedaan.
De uitvoering van InCharge in de praktijk was matig, de lessen zijn ongeveer voor slechts de helft uitgevoerd zoals bedoeld. Voor de lessen gold dat de introductie en nabespreking van de lesonderdelen regelmatig werden overgeslagen of onvolledig waren. Hierdoor was het voor de leerlingen niet altijd duidelijk wat het doel van de opdrachten was. Ook bleek dat het laatste lesonderdeel minder aandacht kreeg dan de eerste twee lesonderdelen. De interactieve onderdelen, het bespreken van de stellingen (les 1) en de alcoholquiz (les 4), werden het beste uitgevoerd.

Uit het onderzoek bleek dat InCharge, bij deze matige uitvoering, geen effect had op (voorspellers van) het alcoholgebruik van de leerlingen. Een goede uitvoering van InCharge leidde tot een negatievere houding ten opzichte van alcohol en negatievere sociale normen. Hoewel les 4 specifiek over alcohol ging waren de positieve resultaten bij een goede uitvoering niet toe te schrijven aan deze les. Een goede uitvoering van les 4 hing juist samen met averechtse effecten: op korte termijn dronken leerlingen meer alcohol en op de langere termijn hadden zij een sterkere intentie om alcohol te drinken. Een goede uitvoering van les 1 en de 7-days-challenge hingen juist wel samen met gunstige effecten op (voorspellers van) het alcoholgebruik van de leerlingen. Direct na de lessen leidde een goede uitvoering van les 1 tot een negatievere houding en negatievere sociale normen. Na drie maanden was er bovendien sprake van minder binge drinken. Een uitgebreidere beschrijving van het onderzoek en de resultaten is hier te vinden.

Wij gaan dit jaar aan de slag met de doorontwikkeling van InCharge. Hiervoor zijn wij op zoek naar preventiewerkers die met ons mee willen denken over de vertaling van de onderzoeksresultaten. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de kwaliteit van de uitvoering van de lessen in de klas verbetert en wat zou een goede invulling zijn voor les 4? Sommigen van jullie hebben zich reeds aangemeld. Maar heb jij ook interesse? Meld dit via helderopschool@trimbos.nl en wij nemen contact met je op!

Train de trainers

Vanwege de corona crisis, zijn wij helaas genoodzaakt geweest al onze train de trainers voor maart en april af te zeggen. Wij gaan uiteraard kijken wanneer de trainingen voor Samen Fris, Frisse Start, In Charge en Be wise, think twice wel kunnen plaatsvinden. Dit zal vanzelfsprekend in grote mate afhankelijk zijn van hoe lang de afgekondige maatregelen nog van kracht gaan zijn, ook na 28 april, en van de aard van deze maatregelen. We komen hier zo snel mogelijk op terug. Iedereen die zich reeds had aangemeld voor een van de trainingen in maart of april, ontvangt sowieso eerst bericht.

Ouderavond en e-learning gamen en sociale media

In het najaar van 2019 zijn de ouderavond en de e-learning rondom het thema 'Gamen en Sociale media' gelanceerd.

De ouderavond is bedoeld om ouders/opvoeders inzicht te geven in problematisch gamegedrag en sociale mediagebruik, maar ook juist om te laten zien hoe leuk games en sociale media kunnen zijn! De materialen voor de ouderavonden, een versie voor po en een voor vo, staan in de online omgeving van de Trimbos academie (en niet meer zoals eerder gemeld in de Trimbos webwinkel). We hebben hiervoor gekozen, opdat onze preventiewerkers altijd de meeste actuele versie ter beschikking hebben. 

Wil je toegang krijgen tot de ouderavonden? Stuur dan een e-mail naar helderopschool@trimbos.nl

Wil je meer informatie over de e-learning voor docenten en andere onderwijsprofessionals? Kijk dan op de website van Helder op School. Wil je een gratis licentie ontvangen? Stuur dan een e-mail naar helderopschool@trimbos.nl

Smokefree Challenge

Ook voor de Smokefree Challenge heeft het coronavirus gevolgen. We hebben onze Team Challenge, de creatieve opdracht, herschreven naar een opdracht die op afstand uitgevoerd kan worden. Ook inleverdata voor zowel de Team Challenge als voor de Smokefree Check zijn verruimd. Hierover zijn alle regiofunctionarissen die werken met de Smokefree Challenge, reeds geïnformeerd.

Volgend schooljaar gaan we de draad van een normale uitvoering weer oppakken. Over werving hiervoor kun je contact opnemen met ons via helderopschool@trimbos.nl

Aangepaste planning

Ook voor het Helder op School team heeft de corona crisis verschillende consequenties. Geplande pilotonderzoeken (Samen Fris en Take it Personal) liggen door de sluiting van de scholen tijdelijk stil en zullen later dit jaar worden hervat. En verschillende andere activiteiten moeten ook worden verplaatst of anders ingevuld. De komende tijd gebruiken wij zo veel mogelijk om materialen te actualiseren. Ben je ook op zoek naar vervangende werkzaamheden en heb je interesse om mee te denken of mee te lezen? Stuur dan even een mailtje naar helderopschool@trimbos.nl en wij nemen contact met je op!